“Rem in seipsa cernere”. Saggi sul pensiero filosofico di Bartolomeo Mastri

REM IN SEIPSA CERNERE

SAGGI SUL PENSIERO FILOSOFICO DI BARTOLOMEO MASTRI (1602-1673)

a cura di MARCO FORLIVESI

con introduzioni di ALESSANDRO GHISALBERTI e GREGORIO PIAIA

(Subsidia Mediaevalia Patavina, 8)

Padova: Il Poligrafo, 2006
752 pp., ISBN 88-7115-534-3

Nella prima metà del XVII secolo una ricca speculazione filosofica si sviluppa nelle università europee e negli studia degli ordini religiosi. Maturata in quattro secoli di dibattiti tra gli eredi delle differenti tradizioni filosofiche classiche e medievali, animata da una pleiade di scrittori innovativi e dal confronto con i primi risultati del pensiero scientifico moderno, la filosofia universitaria barocca fornisce agli autori moderni i materiali con cui essi compongono i propri sistemi, senza per altro esaurire in quelli le proprie potenzialità. Fra i fautori secenteschi dello scotismo, Bartolomeo Mastri si distingue per l’ampiezza dell’opera, la conoscenza dei dibattiti coevi e l’acutezza delle interpretazioni delle dottrine di Scoto. Tali qualità lo hanno reso un riferimento per non pochi lettori moderni del Dottor Sottile e una fonte preziosa per la comprensione del pensiero universitario della sua età. Questo volume ripercorre la prospettiva filosofica di Bartolomeo Mastri, offrendo al lettore una vasta esplorazione della sua opera.

The philosophical thought which developed in the European universities and in the studia of religious orders in the first half of the seventeenth century gives the fruits of exuberant metaphysical, physical, gnoseological, ethical and political speculation. Having matured during three centuries of debate among the heirs of the medieval and classical philosophical traditions, animated by a galaxy of highly innovative thinkers, and stirred by the results of early-modern scientific thought, the academic philosophy of the period provides modern authors with the threads to weave their own philosophical systems, without however exhausting in this its potential. Among the seventeenth-century promoters of Scotism, Bartolomeo Mastri (1602-1673) was conspicuous for the breadth of his work, his knowledge of the authors and debates of his time, and in particular for his refined interpretations of the philosophy and theology of John Duns Scotus. These qualities have made him an important, though not always stated, point of reference for more than a few modern readers of Scotus’ doctrines, and they make him a precious source for an understanding of seventeenth-century academic thought. In 2002, to celebrate the fourth centenary of his birth, an international conference was held in Meldola, Mastri’s native town (near Forlì), devoted to his philosophical thought. This volume presents the results of the meeting, in a series of papers exploring the work of this seventeenth-century philosopher. Authors include J.-P. Anfray, P. R. Blum, S. Burgio, Fr. Bottin, Bernardino from Armellada, P. Di Vona, J. P. Doyle, M. Forlivesi, F. Gambetti, A. Ghisalberti, L. Iammarrone, Sv. K. Knebel, U. G. Leinsle, P. Müller, L. Novák, Gr. Piaia, A. Poppi, R. Quinto, M. Renemann, J. Schmutz, M. Veronesi.

Abbreviazioni dei titoli delle opere di Mastri e Belluto   19

INTRODUZIONI

MARCO FORLIVESI
A Man, an Age, a Book  23