Tra scientia e sapientia. Tracce agostiniane nel pensiero tardomedievale
(1250-1350)
Between scientia and sapientia. Augustinian Traces in Late Medieval Thought (1250-1350)
a cura di / edited by
Francesco Binotto, Gian Pietro Soliani
Francesco Binotto – Gian Pietro Soliani, Presentazione, pp. 7-9.
Wendy Petersen-Boring, Seeking Ecstasy: Wonder and Cognitive Arrest in Bonaventure’s Itinerarium mentis in Deum, pp. 11-41.
Gian Pietro Soliani, «Deo mens nostra subdenda est». Note sul sapere dimostrativo e i suoi limiti nelle Quaestiones de fide et de cognitione di Matteo d’Acquasparta, pp. 43-78.
José Filipe Silva – Serena Masolini, The Active Potentiality of Matter ca. 1277: Aristotelian Solutions to an Augustinian Problem, pp. 79-128.
Antonio Petagine, «Tu eras interior intimo meo, superior summo meo» (Conf., III, 6, 11). A proposito della presenza di Agostino nella Controversia inter philosophos et theologos di Giovanni Duns Scoto, pp. 129-153.
Michael W. Dunne, Richard FitzRalph and the Revival of Augustinianism at Oxford, 1328-1332, pp. 155-175.
NOTE E DOCUMENTI
Enrico Moro, Error and Truth in the Interpretation of the Text: Analysis of Augustine’s De utilitate credendi, 5, 11, pp. 179-201.
Matteo Zoppi, Bosone del Bec, Epistola ad Gauslinum medicum. Nuova edizione critica, pp. 203-217.
Marco Signori, Anthroposnecten. A Hidden Quotation of Priscian in the Algazel Latinus, William of Conches, and Gundissalinus’ Study at Chartres, pp. 219-236.
Marco Vorcelli, «Et erat vir ille simplex». Albert the Great on the Dynamics of Moral Action, Aristotle’s Doctrine of the Mean, and the Virtue of Job, pp. 237-258.
Abstracts, pp. 259-267.
Indice dei nomi, pp. 269-275.
Indice dei manoscritti p. 277.